reklama

Slovenština a já

Patřím ke generaci, která byla odkojená dvojjazyčným rozhlasovým a televizním vysíláním. Navíc můj tatínek se narodil v Bratislavě a strávil tam několik let svého ranného dětství, protože jeho rodiče, ač oba Češi, byli ve slovenské metropoli dost dlouhou dobu zaměstnaní.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (15)

Ve druhé polovině padesátých let minulého století, tedy v době, když jsem se učil poznávat svět okolo sebe, byla televize sice ještě v plenkách, ale rozhlasové vysílání bylo již dávno nedílnou součástí téměř každé domácnosti. Pokud jsem nějakému slovenskému slůvku náhodou nerozuměl, tatík mi ochotně poradil, později ve škole byly základy slovenštiny dokonce v osnovách.

A tak mi tento jazyk, natolik příbuzný mé mateřštině, přešel do krve takovým způsobem, že kdyby se mě byl někdo třeba zeptal, v kteréže řeči byl ten včerejší večerní pořad, nedokázal bych odpovědět.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Čas plynul, náš někdejší společný stát se rozpadl a dal vzniknout dvěma novým samostatným zemím. Změny odvály slovenský jazyk z českých médií, což s sebou přineslo i další efekt, dnešní mladí lidé ze Slovenska a z Česka si navzájem pořádně nerozumí.

Přiznám se, že když se občas dostanu na Slovensko, melodické slovenštiny si rád užívám. Připomíná mi moje dětství a mládí, a přináší mi pocit, že ač jsme dva různé národy, máme k sobě tak nějak blíž.

Zrovna dnes jsem poslouchal nějaký slovenský pořad, odmyslel jsem si význam vět, a soustředil jsem se na jednotlivá slova. Byl jsem až překvapený, kolik z nich bylo naprosto rozdílných, a uvědomil jsem si, že jsem jejich rozdílné znění vlastně nikdy nevnímal.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Závěrem si troufnu hrdě říct, že slovenskému jazyku dobře rozumím. Na druhé straně však nejsem tak bláhový, abych se troufl jím mluvit, natož v něm dokonce psát.

Jan Pražák

Jan Pražák

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  596
  •  | 
  • Páči sa:  2 652x

Psavec amatér, životní optimista, milovník svobody, prostě Střelec jak má být:-). Zoznam autorových rubrík:  KočičinyPotichu (on a ona)Domácí skřítkovéLyrika (řádky nejen milostné)Postřehy ze života (pro zasmánJezdíme nejen po kolejíchOstatní (všehochuť)

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu