reklama

Bože, teď mi ho neber

„Nezlob se, šéfe, ale já končím. Tuhle práci mám sice rád a pod tebou se mi dělalo dobře, ale za dva měsíce mám nárok na důchod.“ Jak Jirka řekl, tak i udělal a s trochou nostalgie se rozloučil se svým elektrikářským nádobíčkem.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Jirka si konečně oddychl od všech těch pracovních shonů. Byl skromný, nikdy moc neutrácel, měl trochu našetřeno a věděl, že s tím a s důchodem vcelku v pohodě vyjde. Jeho život se zpomalil a on měl najednou po mnoha létech čas jen a jen pro sebe. Posledních pět roků strávil v jednom kole, po smrti Elišky si úmyslně bral služby navíc, aby snáz zapomněl. Dnes ráno vytáhl kolo, v klidu a beze spěchu ho vyčistil, tu něco přitáhl, tam poopravil a poté se vydal na dlouhou neuspěchanou projížďku podzimním dnem. Cestou spřádal plány, až přijde zima a sníh, vymění kolo za běžky, a taky se konečně bude moct trochu věnovat svým přátelům. „A co takhle nějaká ženská?“ Blesklo mu hlavou, „vždyť přece ještě nejsi tak starý.“

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Květuško, dobrý den, můžu vám nějak pomoct?“ Sousedky přes chodbu mu bylo trochu líto. Čtyřicátnice se školákem s lehkou poruchou chování, která, aby to celé sama utáhla, musela přijmout druhé zaměstnání. Dnes ji potkal, když se vracel ze své projížďky, vypadala pořádně unaveně, ale snažila se to na sobě nenechat znát. „Děkuju, Jiří, jste hodný,“ odpověděla mu s úsměvem, „ale my to zvládneme sami... Mirku, tak honem, domů, najíst a pak se budeš muset pustit do těch úkolů.“

„Vidíš, chlapče, vidíš, přece jen už jsi starý kocour, tahle se ti líbí, ale máš rozum? Vždyť je o generaci mladší.“ Jirka zabouchl dveře a šibalsky se usmál jen tak pro sebe.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

***

Přišel advent, prudce se ochladilo a začal padat sníh. Jirka si přinesl lyže ze sklepa a už se těšil, až s nimi letos poprvé vyrazí na bílou stopu. Rozložil je v předsíni, pořádně prohlédl a vypucoval. Jak se tak kochal představou zasněžených plání, ani si nevšiml, že už je jedenáct. Z myšlenek ho vytrhl až zvonek u dveří.

„Jiří, strašně se vám omlouvám, ale vidím, že ještě svítíte, tak jsem si dovolila zazvonit. Nejde mi žehlička a když to nevyžehlím, tak Mirek nebude mít ráno co na sebe. Prosím vás, vy tomu rozumíte, nepodíval...“ Ani nenechal Květu domluvit a sáhl do komory pro nářadí.

Žehlička byla v pořádku, stačilo jen nasadit a utáhnout vypadlý šroubek v zásuvce. Teprve teď se Jiří trochu rozhlédl po Květině kuchyni. Hromada nevyžehleného prádla svou velikostí obstojně konkurovala haldě nádobí ve dřezu. Podlaha byla sice čistá, ale záclony potřebovaly nutně vyprat, ne-li úplně vyměnit. Květa si všimla jeho pohledu: „Nezlobte se, že to tady tak vypadá, asi si o mně myslíte bůhvíco, ale já prostě nestíhám. Díky moc za tu žehličku, musím to rychle dodělat, v půl páté vstávám.“ „Za nic,“ odpověděl, ale bylo mu trochu trapně a najednou nevěděl, co říct. „Víte, Květuško, já mám teď spoustu času a na tyhle práce jsem zvyklý, nechtěla byste, abych vám tady trochu uklidil?“ Snažila se jeho nabídku odmítnout, ale on už se rozhodl a v dobré věci dokázal za chvilku prosadit svou.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Za týden vypadal Květin maličký byteček jako klícka. Skromně zařízená domácnost, kde chudoba klepala na dveře, zářila jako nová, Jirka dokonce i vymaloval. Každý večer si u ní pochutnal na kávě a vyslechl spoustu omluvných díků. A najednou zjistil, že věk, nevěk, s touhle ženskou a s jejím synkem by si dokázal představit svůj další život.

„Jiří, já nevím, jak bych se vám mohla odvděčit, zaplatit vám to nemůžu, vždyť sotva vyjdou s rozpočtem.“ „Ale víte, Květuško, však vy to dobře víte.“ Jeho slova byla stručná a pohled jasný. Nebyl jí lhostejný a už dřív ji napadlo, že by to mohl být dobrý chlap do nepohody. Ale teď ho nepochopila a myslela si, že mu jde jenom o její tělo. Neznala ho natolik, aby věděla, že on jinak vyznat lásku neumí. A tak následovalo už jenom pár trapných slov a vrácení klíčů.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

***

Zimní sezóna se vydařila, na běžkách v bílé stopě bylo Jirkovi nejlíp. Jen jedna věc ho trápila. „Já vůl. Měl jsem jí tehdy aspoň koupit kytku a říct to jinak. Jsem holt trouba, teď se mi vyhýbá a už na tom asi těžko něco změním.“

„Nezlobte se Jiří, můžu dál, udělal byste mi kafe?“ Ani nečekal, že se u něj ještě někdy objeví. Vypadala zoufale, ubrečená a nevyspalá, nepřítomným pohledem se koukala jakoby skrz něj. Snad ani nevnímala, že začalo jaro. Vzal ji za ruku, vtáhl dovnitř, posadil do křesla a na stolek postavil dva hrnky horké vonící kávy.

„Tak spusťte, Květuško, co se děje?“ Sklopila oči. „Několikrát za sebou jsem usnula v práci a vyhodili mě, ta druhá nás neuživí, prostě dlužím za nájem a jestli to nezaplatím, tak nejspíš skončím na ulici.“ Slova z ní padala jako tichý vodopád, pak přišla kratičká odmlka a po ní peřej: „Jestli byste o to ještě stál, tak s vámi půjdu, když mi pomůžete.“

Vnímal pocit jejího ponížení. Tehdy ho odmítla a teď se mu nabízí za peníze „na hraní.“ Měl ji rád a měl jí pomoct už dřív. Jeho mozek se rozjel na plné obrátky „Ty starej kocoure, hlavně to teď zase nazvorej, vždyť víš, že to s ženskjema neumíš.“ Jeho myšlenky neslyšela, přišlo jí, že váhá a cítila se ještě trapněji. Už, už chtěla vstát a utéct, když zaslechla pár tichých slov: „Květuško, já bych si vás chtěl vzít.“

***

Říká se, že kde nepomůže doktor, tam pomůže slunce a pro Mirka platilo, že tím sluncem je sport. Květa pustila svůj byteček a se synem se nastěhovala naproti k Jirkovi, tam bylo místa dost. Mladému jen tak na zkoušku koupili postarší kolo, Jirka s ním párkrát vyrazil a Mirek se do toho svištícího vzduchu kolem uší přímo zamiloval. Jeho porucha chování se jako zázrakem upravila.

Rok se překulil a už tu byl zase advent. Tentokrát se Jirka netěšil na běžky sám, jakmile to bude možné, vyrazí na hory s Květou a Mirkem. O třetí adventní neděli se uklidnil studený vítr, vykouklo slunko a kluci se vydali na možná poslední letošní výlet na kolech. Květa jim vesele zamávala z okna s utěrkou v ruce, zahnuli za roh a zmizeli jí z očí.

Krátce po poledni jí zazvonil mobil, jeho zvuk jí připadal naléhavý a zlověstný. Na Jirku dolehla ruka osudu, projevila se u něj rodová vada. Kluci si chtěli maličko zazávodit do kopce, trochu to přepískli a toho staršího skolil těžký srdeční infarkt.

Ticho pokoje na JIPce rušilo jen pravidelné pípání přístroje. Vyhlídky nejsou dobré, ale pacient je jinak v dobrém fyzickém stavu, což podle slov doktora trochu zvyšuje naději na přežití. Květa usedla na židli pod oknem a jemně uchopila bezvládnou Jirkovu ruku do své. „Bože, jestli opravdu existuješ, tak mi ho neber. Teď ne, prosím, když jsem konečně mohla začít normálně žít.“ Temnou večerní oblohu prořízl svit padající hvězdy. Ucítila jemné sevření Jirkových prstů a vzápětí dostala ten nejkrásnější dárek k Vánocům. Zvolna otevřel oči a unaveně se na ni usmál.

Jan Pražák

Jan Pražák

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  596
  •  | 
  • Páči sa:  2 652x

Psavec amatér, životní optimista, milovník svobody, prostě Střelec jak má být:-). Zoznam autorových rubrík:  KočičinyPotichu (on a ona)Domácí skřítkovéLyrika (řádky nejen milostné)Postřehy ze života (pro zasmánJezdíme nejen po kolejíchOstatní (všehochuť)

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu